• OLYMPUS DIGITAL CAMERA
  • Schermafbeelding 2016-11-30 om 20.09.07
  • Schermafbeelding 2016-11-30 om 20.08.52
  • een onderonsje

Tiny en Gerrit zijn verliefd!

Leuke afsluiting van de Cursus Portretfotografie!

Tien 60 plussers volgden in zes lessen de cursus portretfotografie in het Amstelhuis in Amsterdam Zuid.

Als afsluitende opdracht hebben de cursisten het verliefde stel Tiny (88) en Gerrit (92) geportretteerd apart in hun eigen woning in het Amstelhuis en samen bij elkaar. Tiny en Gerrit hebben elkaar leren kennen in het Amstelhuis. Zij zijn beide zeer muzikaal. Tiny speelt op hoog niveau piano en Gerrit voor de gezelligheid de accordeon. Zij hebben net verkering en praten er heel open over. ‘Wij zijn een voorbeeld voor andere ouderen. Dat je ook op hoge leeftijd nog een heerlijke relatie kunt hebben en heel er verliefd kan worden” zegt Tiny. Zie hier het resultaat van de foto’s. De eerste foto is de foto die Tiny en Gerrit hebben gekozen om groot te laten afdrukken. De foto is gemaakt door Mayke Vullings.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Herbert: ‘Ik ontdekte dat gelukkig niet iedereen zo’n hekel heeft aan op de foto te komen dan ik. Tiny en Gerrit tonen hun nieuwe geluk aan onbekende leerlingportretfotografen zonder terughoudendheid. Bovendien zijn ze gastvrij en plooibaar. “Moet dat schilderij van de muur? Oh,zet maar zolang in de slaapkamer. Heb je trek in koffie? Wil je wat anders? Hoe we elkaar tegenkwamen? Nou dat zal ik je vertellen.” Binnen de kortste keren gingen ze op ons verzoek hun eigen gang en trokken zich niets aan van onze besluipingen met de camera. Daardoor konden we letterlijk en figuurlijk heel dichtbij komen. Zie de winnende foto van ze door Mayke. Onze fotoshoot eindigde in een soort feestje waar Tiny een stuk van Bach op de piano speelde en mijn fotomaatje Mayke erbij zong. We hadden alle 4 een heerlijke ochtend gehad. Ik ben tevreden met mijn foto: de compositie, het licht, dat heb ik bij Caro geleerd maar Gerrit is niet scherp. En de foto’s dichterbij zijn vaak mislukt. Op naar de volgende cursus, er valt nog veel te leren,te proberen en te ontdekken’.

Anna: ‘Als een ware diva poseerde Tiny voor ons.Tijdens haar prachtige pianospel mochten we zoveel plaatjes”schieten” als we wilden’.

Maurits: ‘Gerrit was ontspannen en heel gemakkelijk om te fotograferen. Zelf pakte hij zijn accordeon en toen kon de sfeer helemaal niet meer stuk. Een tevreden en gelukkige man’.

Jessy: ‘Samen met Rob en Anne  hadden we een leuke bijeenkomst. Tiny was vereerd dat we kwamen maar in het begin ook nerveus.Toen we haar vroegen piano te gaan spelen viel alles van haar af en konden wij vrij rondlopen. Leuk om te merken dat op die leeftijd haar piano spelen veel voor haar betekent dat ze alles om zich heen lijkt te vergeten. Om haar te fotograferen was zeker voor mij veel moeilijker. Ik ben dan te gehaast en was graag nog een keer terug gegaan. Bij het zien van de foto’s had ik betere  ideeën hoe ik het had willen hebben maar ik had ook last van de onwetendheid met het instellen van mijn toestel. Ik had  hier thuis wel wat geoefend maar al die techniek  beklijft niet zo snel bij mij’

Anna: ‘De ontspannen manier waarop en de gezellige sfeer waarin Maurits en ik Gerrit konden fotograferen, maakte de portret-sessie echt tot een succes! Gerrit is gewoon een natuurtalent’!

Gabrielle:  ‘Zo willen we allemaal wel oud worden. Een heel inspirerend en energiek stel, dat  ons vrij onze gang liet gaan waardoor het geen moeilijke opdracht werd’.

Rob: ‘We kenden Tiny een beetje, voordat we haar gingen portretteren. We verwachtten een dominante dame die de regie niet uit handen zou willen geven. We namen een aardigheidje mee om meteen een positief contact te maken.We waren met zijn drieën. En we ervoeren Tiny als een ideaal model: “Waar zal ik gaan zitten, wat wil je dat ik doe?” Nog nooit was regisseren van het model zo eenvoudig. Hoe konden we ons zo vergissen? De situatie daarentegen was helemaal niet zo eenvoudig: een piepkleine ruimte met veel hinderlijke spiegelingen en keihard licht van buiten.  En dan ook nog met zijn vieren in die kleine ruimte.  Dáár lag vooral de uitdaging.En het was later heerlijk om haar enthousiaste reacties over al die mooie foto’s terug te krijgen. Apart en samen met haar vriend Gerrit.

Portretten maak je samen: fotograaf en model’.