KIJK IN DE PIJP

PietBraalfotografeert-2144 In 2015 heeft Stichting Karel een fotoproject met zelfstandige ouderen uit de Pijp in Amsterdam gerealiseerd.

Deze groep ouderen (zowel ouderen met een goed sociaal netwerk als ouderen die alleen zijn/zich alleen voelen) kregen gedurende een periode van 6 maanden een simpel te bedienen digitale camera (evt. analoog) met de opdracht om op bepaalde, zelfgekozen momenten foto’s te maken.

Zestien ouderen in de leeftijd van 50 tot 100 hebben hun eigen leefomgeving vastgelegd. De een fotografeert met analoge camera, de ander met de moderne I-Pad of I-Phone. De meesten met een digitale camera. De foto’s zijn divers en geven een persoonlijke kijk op de Pijp en hun leven. Op 14 februari 2015 vond de eerste bijeenkomst plaats bij YoYo in de Pijp en hebben de ouderen elkaars foto’s bewonderd.

De ouderen werden persoonlijk begeleid door Caro Bonink en twee studenten van de FotoAcademie Amsterdam: Harm van de Poel, Marius Zimmerman en collega fotografe Ingrid de Groot.

Fotografie studenten uit Amsterdam zijn gevraagd de ouderen hierin te begeleiden, zodat jong en oud samen aan een project werkt en kennis gedeeld wordt. Na deze periode zijn deze foto’s verzameld en is een aantal ouderen gefilmd door Peter Elenbaas, waarbij zij hun verhaal bij de foto’s vertellen.

Doel van de film is om de ouderen zelf hun verhaal te laten vertellen en hun eigen foto’s te beschrijven en te analyseren. Zo komen de ouderen met hun eigen foto’s in beeld. De foto’s en interviews door Frenk der Nederlanden zijn gebundeld in een boek dat aan de ouderen, vrijwilligers en het buurtcentrum wordt overhandigd. De titel is KIJK IN DE PIJP.

KIJK IN DE PIJP is te bestellen bij Caro Bonink: carobonink@gmail.com. Klik hier voor de film van Peter Elenbaas. Klik hier voor Tijd voor Max, waarin Caro Bonink en Mayke Vullings (deelnemer) zijn geïnterviewd.

De foto’s en film zijn op 2 november 2015 gepresenteerd op een foto expositie in het Amstelhuis. Klik hier voor meer info over opening. De expositie was ook te bewonderen in de OBA Cinetol.

Na afronding en de evaluatie kan er een workshop ‘fotograferen door ouderen’ worden aangeboden. Stichting Karel hoopt dat meer ouderen zin hebben om hun eigen leefomgeving te fotograferen, want het levert niet alleen prachtige inkijkjes in hun leven op, maar ook: ouderen gaan meer naar buiten en kijken anders naar hun eigen leefomgeving, ouderen ontmoeten buurtgenoten doordat ze met de camera op pad zijn en een aantal ouderen participeert nu ook in andere cultuuractiviteiten

Team Zelfstandige ouderen actief in de stad / Kijk in de Pijp

Caro Bonink, projectleider
Nynke Coenraads, adviseur